Wednesday, May 27, 2015

Om at være forelsket på tiende år...

Overskriften rammer det ret spot on: At være forelsket i sin kæreste, når man har været sammen i 10 år! Hvor utroligt og kliché det end kan lyde, så kan det lade sig gøre!

Selvfølgelig er der ikke noget der er rosenrødt, og det har vores forhold bestemt heller ikke været, men helt fundamentalt, har der altid været "noget" at bygge videre på. Alle forhold har jo deres "ups and downs", og jeg tror på, at hvis man kan snakke ordentlig sammen om tingene og på en måde, finde hinandens kompromiser og tage hensyn til hinanden, så kan man virkelig komme langt som par.

Men hvor må jeg dog indrømme at det er SÅ fantastisk at få sommerfugle i maven, når han kommer over til dig, kysser dig og siger hej min dejlige kvinde. Det er uventet og kærligt og når man kigger ind i hans øjne, så ved man bare at man elsker ham! Det er den mest fantastiske følelse, og jeg tror virkelig på at kærlighed kan besejre alt, når jeg kigger i hans øjne! (Og plask! Det er virkelig ømt det her! haha :D )

Mine 5 råd til hvordan et godt forhold holder

1. Giv hinanden plads!
Det er enormt vigtigt at give hinanden plads, især når man bor sammen. Jeg er helt overbevist at manden har brug for sit sted - sin hule, om man vil, hvor han kan trække sig, lave det han har lyst til, uden at fruen i huset skal komme og brokke sig om de sure tallerkner og tomme øldåser der står i hjørnet. Jeg tror det ligger helt dybt i manden at han har brug for enetid, uden snak og forpligtelser. Og når han har fået den tid han har brug for, er jeg sikker på at han kommer og søger den "feminine" hygge, med film, putte under dynen og nussen. - For det har han også brug for! (om han vil indrømme det eller ej!) - og så kan kvinden jo benytte sig af at lave det hun aller helst vil! Win-Win!

2. Snak om tingene!
Misforstå det ikke, man kan også tale tingene ihjel. Men helt generelt kommunikation, om livets store og små spørgsmål, er vigtige at få snakket om. Hvis der er noget der generer en, at man er irriteret eller har en træls dag, så sig det! Hverken mænd eller kvinder kan læse hinandens tanker, og i stedet for at gå og give små hints, og sure øjne til hinanden, så italesæt problemet og få det ud af verden. Vi har generelt en holdning hjemme hos os, at vi gider ikke dårlig stemning, og derfor arbejder vi på at den ikke opstår. Tag tingene så vidt muligt i opløbet, og sørg for at snakke pænt til hinanden og hold en god tone. Man kommer langt med respekt og god karma!

3. Det er de små ting der tæller!
Det er det spontane kys under madlavningen tirsdag aften, det er at lægge dynen over den kolde arm når man sover, eller det er at sige til hinanden at man er smuk, når man er kommet ind efter et skybrud i oktober. Og ja, jeg kunne fortsætte! Og dette gælder ikke kun for manden - også omvendt! Mænd har også brug for at blive bekræftet og få at vide at de er dejlige, smukke og at vi ikke kan leve uden dem! Det er vigtigt at vide at man elsker hinanden, og alle har selvfølgelig forskellige måder at vise det på, men jeg tror på at det er de små ting, der virkelig viser kærligheden mellem to mennesker! Det er ikke de store gaver, om man over-snaver hinanden inde i biffen eller om man skal hænge op af hinanden hele tiden. I min optik handler netop det, ofte om bekræftelse, og det er ikke nødvendigvis det samme som kærlighed!

4.Stop kvinde-brokket!
Den hænger lidt sammen med nummer 1 og 2, men kvinder har ofte en tendens til at brokke sig - og gøre det meget! Jeg er selv en sucker for brok, og jeg kan brokke mig i timevis om alt fra hende damen i Netto og snød foran i køen til de beskidte strømper der for anden dag ligger på gulvet ved siden af vasketøjskurven.. Men, hvorfor? Hvad får jeg ud af at brokke mig? Jo, jeg får afløb for min irritation, bevares. Men hvad får manden ud af det? Hvad får han ud af at høre på negativitet og irritationer fra en helt dag, som han oven i købet, nok ikke har været en del af, da han ikke er med på hverken arbejde eller nede og handle.. Han kan støtte dig i alt det irriterende du har været udsat for på en hel dag, men kan han ændre det? Nææ.. Jeg er selv enormt opmærksom på ikke at brokke mig for meget, og så holde mig til de ting der virkelig går mig på (altså sådan helt inde i maven) - hvis de ikke for alvor er et problem, som man gerne vil have støtte til fra manden af, så hold brokken for dig selv! (Eller ring til en veninde eller din mor! ;) )

5. Elsk!
Ja, jeg sagde det! Den intime del er enormt vigtig, og om en eller begge parter vil indrømme det, så er det et faktum. Det er selvfølgelig forskelligt fra par til par, hvor meget denne del fylder, og jeg tror det er vigtigt at finde en løsning, som er holdbar for begge parter. Igen handler det om respekt. Om det så er hver dag, med forskellige partnere eller det er en gang om måneden er sådan set underordnet, hvis det fungerer for jer. (og jer, som i jer BEGGE to!) Vær åbne om jeres sexliv overfor hinanden, og fortæl hvad i gerne vil og ikke vil. Og så nyd det. Sørg for at gøre det så det er rart for jer begge og sæt de grænser der er nødvendige. Sex skal være sjovt, følsomt og intimt, og skal være noget man gøre af lyst - og ikke af pligt!


Jeg siger ikke at dette er "The Recipe" til et holdbart forhold, for hvis det var det, så var det da helt vildt nemt! Men folkens, det er der INTET der er! Men jeg er sikker på at hvis man har et positivt livssyn og har respekten for hinanden og tænker over de 5 ovenstående råd, så tror jeg på at man kan komme rigtig langt og bygge et godt fundament.

Og én ting ved jeg... Jeg har lyst til at tilbringe resten af min liv sammen med min kæreste, og jeg vil elske ham for evigt <3>


No comments:

Post a Comment